چرا داعش را خوارج می گوئیم؟

نویسنده: ابن احمد مرادزهی
بخش اول

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی حبیب اله العالمین العبد الموید و الرسول الامجد ابی القاسم المصطفی محمد ثم الصلوه و السلام علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین.
سخن من ای برادران در این نوشته درباره ی خطرناک ترین موضوع در عرصه جهاد است که می توان گفت خطرناک ترین آنها در کل دورانهای امت اسلامی و جبهه های جهاد است که مسلمانان با آن رو برو شدند. سخن من در مورد گروهی است که جماعت دولت اسلامی خوانده می شود و همچنین بحث و جدل طولانی و اختلاف پر تنشی که ناشی از این رخداد است.

افرادی زیادی می پرسند چرا ما با گروه دولت اسلامی مخالفت می کنیم؟ در حالی که ما هم می خواهیم معبودی جز الله پرستیده نشود و ما نیز خواهان خلافتیم، مگر آنها اعلام خلافت نکرده اند؟ پس چرا با آنان مخالفیم به همین خاطر مردم می پرسند چرا با آنان مصالحه نمیکنیم و با هم با دشمنان خدا نمی جنگیم؟ می پرسند چرا آنان را خوارج می خوانیم در حالی که اطلاق کلمه ی خوارج بر کسی یا گروهی در اسلام چیز کمی نیست؟

برادران، امیدوارم به این سوالات پاسخ بدهم و امید است این سخن من به برادرانمان در سرتاسر جهان برسد. برادران توصیف فردی مسلمان به یکی از اوصاف دین خدا نباید از روی خصومت و اختلاف باشد. اوصاف شرعی مثلا اطلاق وصف کافر، مرتد، شبیحه، و خوارج بر کسی و هر صفت از قبیل این اوصاف کلمات بزرگی در دین الله متعال هستند. بر فرد مسلمان واجب است که وارد این مباحث نشود و آنرا به علماء واگذار نماید زیرا خداوند این گونه امور را بر دوش آنان گذاشته است که در غیر این صورت هر کس وارد این مباحث شود به نزد الله متعال پاسخ گو خواهد بود، به همین خاطر است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید”من قال لأخیه یا کافر فقد باء بها أحدهما عندالله سبحانه و تعالی: پس قضیه بسیار خطرناکی می باشد.

برادران، من می خواهم در سلسله این نوشته کلمه خوارج را که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، فرموده اند مورد بررسی قرار دهیم و نیز بنگریم که آیا این کلمه و حکم بر جماعت دولت اسلامی صدق می کند؟ اگر صدق پیدا کرد آنان را خوارج می نامیم و در غیر این صورت از به کار بردن این لفظ و حکم برای کسانی که در دایره ی این حکم قرار نمی گیرند به خدا پناه می بریم، پس ما چیزی جز آنچه که خدا و رسولش گفته اند، نمی گوییم.

لفظ و اصطلاح خوارج عبارتی تازه و نو نیست. اولین کسی که این کلمه را به زبان آورد چه کسی بود؟ بله، اولین کسی که این اصطلاح را به کار برد پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم بود، همان گونه در روایتی که جابر ـ رضی الله عنه ـ از پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند “الخوارج کلاب النار” خوارج سگان آتش اند و آنرا سه بار تکرار کردند: سپس فرمودند “هم شرارالخلق عند الله” آنان بد ترین خلق نزد الله متعال می باشند و در روایتی دیگری هم آمده است “أولئک لهم النار” جزاء آنان آتش است.

اکنون بیاید با هم صفاتی را که رسول خدا صلی الله علیه وسلم برای خوارج برشمرده اند بررسی کنیم.

صفت اول:
از اوصاف خوارج آن است که آنها مسلمانان را به بهانه ی مرتد شدنشان می کشند، همچنان که از کلام پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیثی متفق علیه بر می آید “الخوارج یقتلون أهل الاسلام” خوارج مسلمانان را قتل عام می کنند، و امام احمد می فرماید “خوارج از دین خارج گشته و شمشیر هایشان را بر امت کشیده و ریختن خون و غارت اموال مسلمانان را حلال می دانند”و ابن تیمیه می فرماید “خوارج ریختن خون اهل قبله را حلال می دانند چرا که معتقد اند آنها مرتدند.

آیا این صفت در میان جماعت دولت اسلامی وجود دارد یانه؟ آنها ما را مرتد می دانند، اگر چه نماز می خوانیم روزه می گیریم. آنها مجاهدین امارت اسلامی را که هر چند جهاد می کنند مرتد می دانند برادران جبهه النصره، جیش الفتح، و احرار الشام را مرتد می دانند، افغانستان، ادلب و حلب را (دارالکفر) می دانند، نه دار الاسلام. این سخنان چیزی عجیب نیستند و بر کسی پوشیده نیستند. همه آنها را می دانند به همین خاطر اولین صفت خوارج تکفیر مسلمانان است، آیا ما آنها را تکفیر می کنیم؟ نه آنان را تکفیر نمی کنیم، بلکه آنها ما را تکفیر می کنند.
ادامه دارد……

ابوحمزه مؤحد
Exit mobile version