روسیه: مدارک واسناد نشانګر حمایت مالی آمریکا از داعش در افغانستان است

تهران- ایرنا- «زامیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت؛ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا مخفیانه از داعش در افغانستان حمایت مالی می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کابلوف جمعه گفت: آنها (مقام‌های آمریکا) این کار را نه برای نفع بلکه برای زیان رساندن انجام می‌دهند زیرا قصد دارند انتقام شکست نظامی-سیاسی شرم‌آور خود در افغانستان را بگیرند.

وی در مصاحبه با شبکه روسیوا۲۴ افزود: آنها هر کاری می‌کنند تا صلح در این سرزمین رنج‌کشیده برقرار نشود. آنها علاوه بر تماس با گروه‌های اپوزیسیون در افغانستان بطور مخفیانه از داعش نیز حمایت مالی می‌کنند.

آمریکا در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد و خروج پر هرج و مرج آن بسیار جنجال برانگیز شد.

دولت افغانستان مورد حمایت ایالات متحده نیز دو هفته پیش از خروج آمریکا بدون درگیری سقوط کرد و طالبان کنترل کشور را بار دیگر همانند سال ۲۰۰۱ در دست گرفتند.

در حالی که هزینه جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بیش از ۲ تریلیون دلار تخمین زده شده است، ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار را صرف آموزش، تجهیز، نگهداری و تامین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان کرد. در نهایت هم بخش بزرگی از تسلیحات و تجهیزات دفاعی امنیت ملی به دست طالبان افتاد.

ابوحمزه مؤحد
Exit mobile version